dilluns, 28 d’octubre del 2013

DISLÈXIA


Aquests últims dies, a l’escola de pràctiques hem estat treballant amb una alumna de 3r de primària que té dislèxia. Ha estat una tasca molt enriquidora, ja que he après molt de les diferents proves estandarditzades que s'han d'emprar per aquests casos, i que fins ara no havia tingut la oportunitat d’utilitzar-les

 Què és la dislèxia?
Segons la fundació de l’hospital de nens, la dislèxia és: "la dificultat persistent i manifestada per a la lectura, escriptura , problemes d’orientació espacial i temporal, i en ocasions pot afectar al càlcul i a la lògica matemàtica. La dislèxia és independent de qualsevol causa intel·lectual, cultural i/o emocional"
 
Quines proves es duen a terme per diagnosticar?
1.WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children): Avalua la capacitat cognitiva global dels infants que permet fer un anàlisi més profund dels processos cognitius. Els alumnes amb dislèxia els sortirà normalment l’àrea del llenguatge baix, ja que afecta a l’àrea de comprensió i producció de textos.

2.TALEC ( test d’anàlisi de lectura i escriptura en català). Són textos específics de l’àrea del llenguatge. Podem analitzar des de les diferents edats dels infants els problemes de lectoescriptura.

3.PROLEC : es similar al TALEC, però per alumnes més grans.

4.Lateralitat Usual de Marguerite Auzias: avalua la lateralitat dels alumnes. La lateralitat pot ser: centrada, creuada i disfuncional.

 En general, els alumnes amb dislèxia a través de les proves estandarditzades, donaran uns resultats on la capacitat lectora i de comprensió està per sota en relació a la seva edat cronològica i al nivell d’intel·ligència.


4 comentaris:

  1. Hola Laura,
    moltes vegades coneixem la teoria, com en aquest cas de la dislèxia, però trobem poca informació sobre com treballar a l'aula.
    Podries aportar algunes orientacions bàsiques?

    Gràcies
    Verònica

    ResponElimina
  2. Hola Verònica.

    Les diferents proves estandaritzades les pots trobar a internet i també l'ajuda d'interpretació, tot i què segur que el teu tutor de pàctiques te les pot proporcionar. Respecte als difrerents recursos, els pots trobar a una entrada d'aquest mateix blog titulada " Intervenció de la dislèxia".

    Espero haver-te pogut ajudar.

    ResponElimina
  3. Què enriquidor Laura, poder veure resultats de proves d'intel.ligència, de comprensio lectora, de lateralitat...!!
    Sempre he pensant que aquesta part del treball d'un psicopedagog/a pot ser molt agradable.. i que li dona sentit (juntament amb altres tipus d'intervencions) al treball.
    M'agradaria també poder veure i fer aquestes proves.. al meu centre al tutora de pràctiques per motius organitzatius i de tipus d'intervenció i alumnes m'ha dit que fan poca diagnosi.. Només puntualment.
    Què vagi molt bé Laura!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Paqui, si és una part molt interessant ! Tot i que no en fem gaire al centre de pràctiques, però he tingut la sort veure algunes proves!
      Crec que el més complicat no és fer les proves sinó poder interpretar-les, i per això crec que és fonamental poder aprendre a les pràctques. Espero que també ho puguis veure al teu centre!!

      Elimina