dilluns, 28 d’octubre del 2013

INTERVENCIÓ DE LA DISLÈXIA


La dislèxia és un trastorn d’aprenentatge molt comú entre els infants i adolescents. Un bona tasca psicopedagògica ajudarà a que els alumnes tinguin menys dificultats en la seva educació i en el seu desenvolupament acadèmic.


-Per treballar la lectura, començarem de nou el procés de la lectura a partir de:

1. Lectura d’imatges

2. Lectura sil·làbica ( separar paraules amb síl·labesà cops ,salts..)
3. Lectura fonològica (lletra per lletra, codificar so amb grafia)

4.Tornar a la lectura de la paraula sense suport visual

-Per treballar l’escriptura i el traç a partir de diferents materials manipulatius ( amb punts, amb clips, plastilina, farina...)

- Fitxes d’orientació (per exemple: que hi hagin diferents objectes molt semblats i hagin de triar el què sigui igual)

- Treballar la simetria

- Treballar el seu propi esquema corporal

 
Us deixo un enllaç on hi ha moltes pautes d’actuació per els nens dislèctics, amb exemple d’activitats que penso que us pot ser de gran utilitat:

11 comentaris:

  1. Hola:

    Aquestes activitats em semblen bé. Quins resultats han donat?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Pere,

      Tot just acabem de començar amb la intervenció, més endavant ja aniré explicant-vos com ens va per l'escola amb aquests recursos.

      Tot i així, els que si que hem treballat han estat els recursos de lectura com el de separació de síl·labes amb cops, saltant... i els de l’escriptura amb materials manipulatius com clips, boletes i plastilina. Aquests recursos han anat molt bé , ja que l’alumne ha treballat molt i s’ho ha passat molt bé aprenent.

      Elimina
    2. Hola:

      Em semblen interessants aquestes activitats i amb un bons resultats

      Elimina
  2. Hola:
    les intervencions les realitzau de manera individual? en petit grup? o donareu assessorament a la mestra d'educació especial?
    Fins aviat.

    ResponElimina
  3. Hola Marilena,

    Al centre de pràctiques hem fet algunes sessions de petit grup, tot i així , l'objectiu és l'autonomia dels docents i aquestes pautes es donen a la mestre d'educació especial per que es pugui treballar en les seves hores de reforç. Tot i que en alguns moments la psicopedagoga del centre també treballa amb els nens i fa servir aquests recursos.




    ResponElimina
  4. Hola: gràcies per l'aclariment. Ho comentava perquè hi ha activitats que se proposen (com treballar l'escriptura i el traç amb materials manipulatius, p.ex. amb plastilina), que si no és en petit grup o de manera individual, es fa difícil fer a l'aula.
    Tú què en penses de segons quin tipus d'orientacions? Trobes que totes són factibles per aplicar a l'aula en gran grup?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, Considero que amb un grup gran no és tant factible com amb petit grup o de manera individual, però com no ho he portat a terme no ho puc dir amb certesa.

      Elimina
  5. Hola Laura!

    En el meu cas també estem treballant amb infants que presenten dislèxia i tal i com comentes, cal "començar de nou el procés de lectura". D'aquesta forma solidifiquem les bases perquè puguin anar creixent i desenvolupant-se des d'una bona base de nou. En el meu cas també treballem la lectura sil·làbica, fonològica i fem escriptura i traç. Tinc ganes de veure com van millorant! Salutacions

    ResponElimina
  6. Hola a tots!
    jo a on faig pràctiques no he vist cap alumne amb dislèxia, però porto forces anys fent classes de repàs a dues nenes amb dislèxia. Penso que teniu tota la raó en què cal "començar de nou el procés de lectura".
    Fent referència a l'aprenenetatge de l'accentuació, una activitat que els anava molt bé era crear-se una llista pròpia amb les paraules que més fallaven. I aquesta llista se l'estudiaven.
    Bé, sé que no bé massa al cas, però al parlar de la dislèxia m'ha fet recordar-ho i us volia transmetre l'experiència.

    ResponElimina
  7. Hola: gràcies per compartir-la amb nosaltres.

    ResponElimina